Nur Ilahi Pada Langit & Bumi

Segala ayat-ayat suci Al-Quran yang Allah turunkan kepada manusia dalam bentuk penerangan dan contoh-contoh kejadian umat yang terdahulu sebagai pelajaran kepada orang-orang bertakwa.

Di antara ayat-ayat suci Al-Quran yang menarik hati saya dan ingin saya kongsikan di sini adalah dari Surah 24 An Nuur (Cahaya), ayat 35 :

Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tidak tembus (1040), yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya) (1041), yang minyaknya (sahaja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.


(1040): ‘lubang yang tidak tembus’ (misykat), bererti satu lubang pada di dinding rumah yang tidak tembus sampai ke sebelahnya, biasanya digunakan untuk tempat lampu, atau barang-barang lain.

(1041): pohon zaitun itu tumbuh di puncak bukit ia dapat sinar matahari baik di waktu matahari terbit maupun di waktu matahari akan terbenam, sehingga pohonnya subut dan buahnya menghasilkan minyak yang baik

 

img_0030

 

Allah merupakan sumber cahaya kepada cahaya. Ayat 35 Surah 24 An Nuur (Cahaya) ini memberi gambaran tentang kekuatan sifat cahaya Allah (Nur Illahi) atau taufik dan hidayah Allah memberi bimbingan ke jalan Islam apabila meresapi para insan yang terpilih. Ini juga mengambarkan keimanan meresap ke dalam qalbu para insan terpilih ini dan memurnikannya. Permurnian hati insan yang telah menerima  Nur Illahi perumpamaannya seperti minyak zaitun yang terbaik menjadikan kalbu-kalbu tersebut jernih dan bersinar cahaya iman yang berlapis-lapis mengusir kegelapan (dosa dan noda).


Title in English: Allah is the light (Nur Illahi) to the Heavens and Earth

Text in English: Allah The Creator is light of light. The rest of the text will be interpreted later, InsyaAllah.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s